Seriösare och seriösare

Efter att ha tittat på filmen "Se upp för dårarna" har jag blivit mer och mer inspirerad till att söka till Polishögskolan i Växjö. Jag har fått positiv kritik från folk i min närhet också. Men jag tvekar ändå.
Man måste kunna massor med oliksa saker, däribland simning, sen måste man ha bra kondition, bra muskelmassa (vilket jag inte har för fem öre), samt lite studier osv.

Det som talar emot egetligen är väl följande;
- Jag har ingen motivation till träning just nu.
- Jag gick medieprogrammet, nackdel?
- Man måste göra högskoleprovet.
- Sökande förra året var ca 6000, dom som kom in till slut var 828 personer.

Det som talar för att söka är;
- Det låter intressant att bli Polis
- Man ska vara serviceinriktad med bra värderingar och så vidare.
- Jag tycker jag kan nästan allt detta som nämns i kursplaner osv.

Så nu är frågan, ska jag börja träna rejält för att söka utbildningen den 15 mars 2008?
Jag måste dels träna simning och löpning, samt att bygga upp muskelmassan tillräckligt.
Simma själv är inget vidare roligt, så jag vill gärna ha någon med mig som kan och vill lära mig. Jag vet en person som jag tror jag kan lita på, vet du att jag menar just dig? Har tittat redan på vad det kostar att simma i Kalmar.
Löpning själv är heller inget roligt, där tror jag också att jag kan ha en person med mig som är villig. Vet du vem du är?

Behörighetskraven är följande

- Svenskt medborgarskap

- Lämplig för polisyrket (personliga egenskaper och laglydnad)

- Fylla lägst 20 år under antagningsåret

- Körkort för bil (B-behörighet)

- Normal fysisk förmåga. (Du får inte lida av kroniska sjukdomar eller ha sådana belastnings- eller förslitningsskador som kan komma att försvåra dina möjligheter att fullgöra polisyrket.)

- Simkunnighet

- God synskärpa

- Normalt färgseende

- Fullgod hörsel


Grundläggande behörighet för högskolestudier
Särskild behörighet:

- Svenska B

- Historia A

- Samhällskunskap A

- Högskoleprov eller Högskole-/universitetspoäng


Kompletteringar

Resultat från högskoleprov och betyg från pågående studier, som krävs för att uppnå behörighet, kan man komplettera sin ansökan med senast tre månader efter sista ansökningsdag. OBS! I övrigt ska ansökan vara komplett vid sista ansökningsdag.

Övriga meriter:

- Akademiska studier

- Ytterligare språkkunskaper

- Arbetslivserfarenhet

- Förtroendeuppdrag, verksam i föreningar med mera

Vad tror ni? Pallar jag detta?
Jag vill ha respons.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hahaha=) "bra värderingar" du? nja.. jag antar att du menar att dennis ska med dig ut och springa! det lovar jag att han lär göra, han vill även ha ett simkort i kalmar eftersom han vill simma. så han har du nog stor nytta av!:P jag tycker verkligen att om du vill bli det att du ska satsa på det? varför inte liksom. jag däremot har ingen aning om vad jag vill göra, men du verkar ju ha kommit på det nu så go for it!

2007-10-17 @ 15:16:14
URL: http://annicka21.blogg.se
Postat av: Lilla Andreas

Det var positiva ord :D
Löpningen tänkte jag på Dennis, men simningen hade jag faktskt tänkt på dig. Du simmade ju så mycket på gymnasiet. Så jag hade faktiskt tänkt på dig där :) Men dennis får följa med han också. Och Andreas med för den delen! Men jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Det låter ju intressant när jag kollat på polisen.se samt att utbildningen ligger på växjö Universitet, inte alls långt från Kalmar ju. Bra värderingar ja, det var mer menat som att man ska ha lätt för saker och ting tror jag, man ska inte vara bakåtsträvande eller vad man ska säga, man ska se framåt. Men jag undrar om medieprogrammet var bra linje och gå i så fall? BF hade nog varit bättre. tack för positiv respons eller vad man ska säga :D

2007-10-17 @ 15:54:02
URL: http://iseeu.blogg.se
Postat av: Anonym

Ja men att du tycker det är intressant och att du har skrivit så mycket om det så tycker jag du ska satsa på det, och Växjö ligger ju nära... men om du bara har behörigheten som man ska ha så kan du ju söka, så då spelar det ju ingen roll vad man gick innan. det är ju alla konditionstester och det som de går efter.. jag berättade det för mamma igår och hon tyckte också det var bra!=) hon föreslog att du skulle börja träna med haik!

2007-10-17 @ 16:28:22
URL: http://annicka21.blogg.se
Postat av: Pernilla

Det bästa du kan göra av saken är att du testar. Är du intresserad, så go for it. Ett tips för att komma igång med konditionen är www.madeinlumpen.se

En jättebra träningsschema för att komma igång med träningen. Jag körde igång med det för ca 6 veckor sen, gjorde personligt rekord på Ängö-rundan förra veckan.

2007-10-17 @ 16:34:21
URL: http://nillasliv.blogg.se
Postat av: denke

jag tycker du ska satsa på det:o allvarligt. det vore skitbra ju, och jag tror att du skulle passa som polis. jag ska fixa simhallskort efter jul, och löpning vet du att jag gillar. så jag kan följa med både på simning och löpning. om du vill :)

2007-10-17 @ 17:12:58
URL: http://deenkee.blogg.se

Skriv vad du tycker om inlägget:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mailadress? (bara jag som ser den)

Har du någon blogg?

Vad ville du lille vän?

Trackback
RSS 2.0