Fler arbetar

Den viktigaste klyftan som delar Sverige är den mellan dem som jobbar och dem som inte har ett jobb. Alliansregeringens budget innehöll fortsatta åtgärder för att bekämpa utanförskapet och minska klyftorna.


Redan under året som gått har utanförskapet minskat med 130 000 personer, detta är statistiskt säkerhetsställt av SCB Arbetskraftsbarometer för 2006-2007 (PDF 1.32mb) Det innebär att var femte minut lämnar en person utanförskapet och går till ett arbete.

Inkomstspridningen, och därmed klyftorna, minskar nu i Sverige. I jämförelse med inkomstspridningen år 2000 när socialdemokraterna styrde Sverige är skillnad mycket stor. Då var klyftorna mellan rika och fattiga historiskt höga i Sverige.

Nyfriskjobben, de utökade nystartsjobben och steg två i jobbavdraget är alla reformer som minskar utanförskapet. Vi ger människor en chans att komma tillbaka till jobbet och arbetsgemenskapen samtidigt som vi gör det lönsammare för vanliga människor att arbeta. Det minskar klyftorna i samhället och gör Sverige rättvisare.

Jag ska nu bringa lite klarhet i finansminister Anders Borgs budget som landade igår.

I budgeten beräknar finansministern att 175 000 färre kommer att befinna sig i utanförskap under de kommande åren. Sysselsättningen väntas öka med nästan 200 000 personer samtidigt som arbetslösheten minskar med över 90 000 personer fram till 2010.

I budgeten för 2008 finns flera förbättringar som syftar till att skapa tydligare drivkrafter till arbete och fler och bättre vägar tillbaka för dem som i dag står utanför arbetsmarknaden. Inkomstskatterna för framför allt låg- och medelinkomsttagare föreslås sänkas ytterligare genom ett förstärkt jobbskatteavdrag på 11 miljarder kronor. Det ger en tusenlapp mer i månaden för de flesta inkomstgrupper.

Här kommer då min lilla hjärtefråga som jag försökt att korta ner i förståerliga ord, så att ALLA kan förstå.
Man föreslår ett klimatpaket med bland annat skattehöjningar inom energiområdet med syfte att bl.a. begränsa utsläppen av koldioxid. Det särskilda villkoret, "tullvillkoret", som gäller för att etanol som låginblandas i bensin ska vara skattebefriad, ska slopas så snart det är möjligt, dock senast den 1 januari 2009. Regeringen avser att under nästa år presentera en klimatproposition. Glädjande nyhet.

Är det något mer ni vill att jag ska föra klarhet i så berätta det!


Kommentarer
Postat av: denke

Åh, vilka fantastiska nyheter! Färre arbetslösa, och minskade klyftor:D Men det är ju inte så det är. Jag, och mina klasskamrater, har på våra lektioner i samhällskunskap fördjupat oss i sveriges arbetslöshet. Vi har fått stenciler från olika instanser som arbetar med undersökningar. Enligt deras undersökningar och beräkningar så har inte arbetslösheten sjunkit. Jag har papper och en lärares intyg på att sjukskrivningarna har ökat, och att arbetslösheten inte har minskat. Med en socialdemokratisk regering hade arbetslösheten varit betydligt mindre. Vi befinner oss i toppen på en högkonjuktur. Vi hade chansen att minska arbetslösheten drastiskt. Men efter ett missnöjesval, där väljarna röstade MOT Socialdemokraterna och inte PÅ alliansen, gjorde det så att vår stundande lågkonjuktur kommer bli tuff för sveriges befolkning. Det är nästan så att man önskar att du skulle bli sjuk, så att du fick en inblick i hur orättvist samhället är uppbyggt. Jag vill oxå ha så många som möjligt inne på arbetsmarknaden, men inte genom att tvinga sjuka att jobba. Vi kommer aldrig tycka lika, så jag tänker inte kommentera dina inlägg längre. Jag vet att Mona kommer vinna nästa val. Alliansen vann skolvalet på stagg, men nu är det helt andra tongångar. Alla är missnöjda, och känner sig skyldiga till detta MisärSverige. Förresten, en liten fråga. Hur kan Centern, som är ett jordbruks och glesbygdsparti, gå med på att höja bensinskatten? Ska inte Centern göra det bättre för bönderna? Jag har hört många bönder som nu har lämnat Mauds Centerparti. De har oxå fått nog. Trevlig helg, och vi får som sagt hoppas på att du får ett jobb och håller dig frisk! Annars blir det tufft, fråga min moster. :)

2007-09-22 @ 10:05:35
URL: http://deenkee.blogg.se

Skriv vad du tycker om inlägget:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mailadress? (bara jag som ser den)

Har du någon blogg?

Vad ville du lille vän?

Trackback
RSS 2.0