Trafikfaror

I eftermiddag har jag skjutsat min syster till Ingelstorpskolan.

På hem vägen från Kalmar idag hände det lite olika incidenter, där jag var helt oskyldig.
Men mina medtrafikanter var det inte.

Vi börjar denna lilla berättelse på Trångsundsvägen, där IKEA och alla dom här nya köpcentrumen ligger. Där kom jag körandes i riktning mot norr. Man måste korsa E22:an om man kör det hållet som jag gjorde. Först kommer man till en rondell där man kan välja två filer. En för endast rakt fram och en för rakt fram/avfart till E22:an. Eftersom jag skulle rakt fram la jag mig i den vänstra filen av de två. Till höger om mig har jag en kvinna som uppenbarligen inte vet hur man ska framför sitt fordon i rondeller med två körfält. När det var klart i rondellen från vänster tuffade jag ut i min fil och höll god marginal till den högra filen. Då kommer kvinnan som kör i högerfilen och genar över min fil, så jag tvingades tvärnita samt nästan köra upp på rondellens gräsmatta. Jag vräkte mig på tutan, men hon verkade inte bry sig särskilt mycket om det utan körde vidare.
Efter denna första rondell kommer det ytterligare en till. Här händer ytterligare en incident med samma kvinna och bil. Uppenbarligen så fattar hon inte att hon just nu befinner sig i filen för avfart mot E22 N. Därför vräker hon sig in i min fil helt utan att kolla sig för. Jag låg nämligen precis bredvid henne i detta ögonblick, jämnsides. Sånna här saker kan orsaka allvarliga trafikolyckor. Tänk om jag inte hunnit bromsa när hon bara vräkte sig över i min fil? Då hade jag ju kört in i hennes förarsäte. Som tur är jag en duktig pojke som alltid håller hastighetsbegränsningar, oavsett vart jag kör någonstans. Förutom på Albyrakan, där kan man dra på till 110km.

Detta var två incidenter som var sammaslaget till en, eftersom samma kvinna var inblandad i båda.

Över till incident två.
Nu befinner jag mig på Öland, på 136:an i Resmo, endast 15 km från hemmet.
Jag kom som vanligt körandes i 50km/h eftersom just hastighetsbegränsningen är 50km. När jag kom fram till Resmo kyrka såg jag en dam och en hund stå på busshållplatsen. Hunden var kopplad i en sån här sele, där man kan trycka på en knapp så åker linan ut en bit, samt att man kan spärra så hunden inte får mer lina att röra sig på. Det verkade inte som dom skulle åka med bussen utan väntade på någon. Mellan vägen och busshållplatsen är det säkert 10m. Jag hade damen och hunden under uppsikt, men jag tänkte "Hon kan väl hålla reda på hunden".
Uppenbarligen inte. För när jag är mitt utför busshållplatsen så får jag se något i ögonvrån. Tydligen så springer hunden rakt ut i vägen, mot sidan av min bil. Jag hann aldrig bromsa. Jag tror inte hunden träffades i sidan av min bil heller eftersom den stod mitt på vägen efter att jag kört förbi. Bilen bakom mig bromsade dock, så hunden kunde flytta på sig. Damen verkade inte bry sig nämnvärt att jag nästan höll på att köra över hennes hund.

Två incidenter som kunde slutat med katastrof idag, dels för min egen del och dels för en stakars hund.
Jag höll hastigheten, det kanske var det som räddade mig i rondellerna, samt hunden i Resmo.
Tänk på vilken hastighet ni kör i, medtrafikanter!!

Kommentarer
Postat av: Mikkaela

Det är lätt att skylla ifrån sig på andra;)

2008-04-28 @ 16:29:14
Postat av: turez

En uppdateriing!?

2008-05-06 @ 09:28:15
URL: http://turez.wordpress.com

Skriv vad du tycker om inlägget:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mailadress? (bara jag som ser den)

Har du någon blogg?

Vad ville du lille vän?

Trackback
RSS 2.0