Visa nu att ni vill ha er butik kvar!


Ibland händer saker som bara är positiva. Albybodens återöppnande är en sådan sak.

Albyboden återuppstår Omtyckt butik kan återuppstå till jul Hyllorna står fyllda med varor. Susan Lippo skyndar sig för att hinna lägga upp bröden, som just leveretats, innan klockan slår tio. Det är då återöppningen ska ske. En kund kommer in. Och så några till. Det där med att klippa band blir det inget av med, för affären fylls snabbt med folk. Förra kommunal-rådet Saga Sigvardsson med familj är några av de första gratulanterna.
– Det är ju väldigt roligt för bygden, det här, säger Saga Sigvardsson och hennes make lämnar över en blomma. Kaffet står klart i det hörn där tipset senare kommer att vara – för affären ska bli både spel- och apoteksombud och bensin och diesel blir det också – men till att börja med är det inte kaffet som lockar mest. Folk går med korgar och vagnar i lokalerna.
Louise Löfqvist från Stenåsa har fyllt en vagn med julskinka, choklad, knäckebröd, mjölk och mycket annat.
– Det är ju jättebra att affären kunde öppna igen. Vi är väldigt glada och jag tror nog att folk kommer att handla här. Det hoppas också Stig Hellström från Landsbygdshandelns främjande.
– Nu är det upp till de som bor här i bygden om affären ska kunna vara kvar också. Susan Lippo strålar där hon går och fixar bland hyllorna.
– Det är verkligen jätteroligt att öppna eget. Nu kan jag göra som jag vill.
– Men det är en utmaning att vara ensam också. På Ica i Färjestaden hade jag många kolleger och vi skrattade mycket tillsammans. Nu får jag skratta själv. Fast helt ensam blir hon inte. Familjen hoppar in och hjälper till ibland och sammanlagt är det fem personer som jobbar i affären, de flesta deltid. Gun Karlesand från Ölands Näringsliv kallade öppningen ”en kick för östra sidan” och manade alla att ge Susan och hennes make Seppo Lippo en stor applåd. Folk var inte sena att hörsamma uppmaningen. Och första kunden? Ja, det blev Lisbeth Bramstedt från Glömminge, som försåg sig med julmust och klementiner för att ta med till väninnan i Degerhamn.

Kommentarer

Skriv vad du tycker om inlägget:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mailadress? (bara jag som ser den)

Har du någon blogg?

Vad ville du lille vän?

Trackback
RSS 2.0