Det är ovanligt kul att prata engelska

Idag kom det in två stycken personer i affären som inte var från Sverige. Jag hörde ju att dom pratade på något annat språk. Antingen tyska, belgiska eller holländska. Dom såg liksom ut att komma därifrån. Det visade sig att dom var från Holland. Jag tjuvkikade ut genom fönstret för att försäkra mig om att jag hade rätt. Det stod bara svenska bilar på parkeringen, samt en från Holland då, NL på nummerplåten.

I alla fall. Jag stod ju framme vid kassan och fxade lite. Fyllde på trisslotter m.m. Då kommer dom här två holländarna fram till mig och ställer en fråga om produkten "Fjällfil". Jag som brukar göra mig väldgt oförstådd på engelska förstod vad dom frågade om, dessutom kunde jag ge ett bra svar tillbaka. Dom undrade om Fjällfil var youghurt. Nej sa jag, fast på engelska då så klart. Sen frågade dom om vad som då var yoghurt i mejerihyllan. Jag pekade på yoghurten såklart. Dom tackade för hjälpen och fortsatte handla, och jag fortsatte med lotterna och putsade lite på kassan så den var ren.

Sen kom dom fram igen, för att betala givetvis. Då kunde jag inte undgå att fråga dom;
- Where do you come from I asked.
- We are from Holland, they said.
Det visste jag ju redan, men man kunde väl låtsas som om man vore intresserad ändå. Då fick tjejen syn på vårt lilla Svenska Spel-jippo för dagen "Tippa Ryssland-Sverige". Hon frågade då;
- Are you gonna play against Russia tonight?
- Yes. Sweden will meet Holland in the quaterfinal at saturday, sa jag.
Då frågade hon hur det gått för Holland i gruppspelet och om dom spelade idag också. Jag sa då att dom var klara för kvartsfinal samt at tdom spelade igår. Hon frågade då om hur det gick.
- They won with 2-0 aginst Romania.
Tjejen sken upp och blev glad så klart.
- I hope you will win tonight an we will play aginst you att saturday sa hon sen.
- Sure. We will win tonight and at saturday to, sa jag.
Då vart hon inte lika glad. Men hon var ändå nöjd. Hon sa hej då och gick sedan med sin kille.
Detta var bara en liten del av hela samtalet med henne som jag återgav.

Efteråt kände jag att jag verkligen var på G. Engelskan flöt på bra i samtalet. Jag kände mig stolt.

Kommentarer
Postat av: Stephanie

Härligt att du får öva engelskan! Perfekt sommartid med alla turister :- )

2008-06-18 @ 19:58:10
URL: http://peffling.blogg.se/
Postat av: denke

nämen varför var du inte så duktig i skolan? då hade du ju fått mvg :D

2008-06-19 @ 15:01:19
URL: http://deenkee.blogg.se/

Skriv vad du tycker om inlägget:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mailadress? (bara jag som ser den)

Har du någon blogg?

Vad ville du lille vän?

Trackback
RSS 2.0