EM-match nummer 4 & 5

Här kommer ett litet kort referat och tankar kring Tyskland-Polen från igår.

Matchen som trissats upp rejält i tyska och polska medier fick en rivstart. Efter drygt trettio sekunder höll sig polacken Jacek Krzynowek framme och fick en jättechans när det tyska försvaret klantade sig men avslutet gick högt över. Sedan tog tyskarna över, främst genom anfallsduon Miroslav Klose och Lukas Podolski som båda är födda i Polen. Efter tjugo minuters spel hittade Michael Ballack fram till Klose med en genomskärare som Klose passade vidare till anfallskollegan Podolski. Podolski som säkert satte 1-0 för Tysklad jublade inte. Han visade respekt för sitt fosterland, Polen. Han är nämligen född där. Han skulle inte jubla i slutet av matchen heller, närhan satte 2-0. Ballack fick på en riktig sneträff och bollen gick rakt upp i luften och Podolski satte EM:s hittills snyggaste mål. Matchen var riktigt underhållande och hade det mesta. Slutresultatet skrevs alltså till 2-0. Fjärde matchen jag fick in på EM-tipset.

Så över till dagens första match, den i grupp C mellan Rumänien-Frankrike. ZZZzzzZZzzzZZZzzzZzZZ
Ja vad ska man säga om den egentligen? Det var ett under att man inte somnade när man satt framför teven. Grupp C är kallad dödens grupp. Jag trodde fransmännen skulle sätta högsta fart med en gång och göra lite mål.
Rumänien som hamnat i samma grupp som tre av Europas bästa fotbollsländer valde att spela mycket defensivt och försökte dra ned på tempot. De lyckades med taktiken, fransmännen hade förtvivlat svårt att nå igenom det rumänska försvaret och skapade bara ett fåtal chanser. Närmast var Nicolas Anelka i den första halvleken när han från nära håll nickade en bit över. Inte vart det bättre spel i andra heller. Matchen slutade 0-0. Ett rättvist resultat. Men ack så tråkig fotboll. Härmed inkasserade jag det första felet i mitt EM-tips. Hade Frankrike som säker segrare av matchen.

Nu ska jag se på Holland-Italien. Det kan bli vad som helst. Jag tror inte dom kommer upp i samma fina spelstil som Tyskland och Polen hade igår, men dom kanske nuddar vid den, vad vet jag. Lite om matchen kommer alltså imorgon.

See ya!

Kommentarer

Skriv vad du tycker om inlägget:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mailadress? (bara jag som ser den)

Har du någon blogg?

Vad ville du lille vän?

Trackback
RSS 2.0