Nej det är inget skämt

Jag trodde också mamma och pappa skämtade med mig när dom ringde imorse vid 07.15 och berättade att det låg en lapp i brevlådan tillsammans med morgontidningen att Ica-Alby-Boden skall läggas ner den 4 oktober. Jag blev stum när jag fick klart för mig att det inte var ett skämt. Ja vad ska man säga liksom när man får ett sånt besked? Jag har levt med affären i 20 år alldeles inpå knuten på huset, samt jobbat tre fantastiska sommrar i affären. Det klart det känns inombords. Det kommer alltid fattas något i Alby efter den 4 oktober. En affär fattas.

Sydöstra sidan fortsätter att leva på en skör tråd. Att affären läggs ner komemr bara göra lidandet ännu större för den befolkningen som är kvar. Ingen lär ju längre villja flytta hit.

Nu kommer förstås gnällspikarna fram från sina gömmor ute på alvaret. "Varför lägga ner? De kan ni ju inte göra? Fattar  ni inte att det kommer ta död på sydöstra Öland?"
Visst kommer det ta död på östra sidan, men va fan, det är ju för helvete ni som gnäller som inte handlat på Alby-boden innan. Ni handlar hellre på andra ställen. Jag kan nämligen räkna upp ett antal personer som jag vet handlar i Kalmar/Färjestaden/Mörbylånga, istället för hos Willy och Irené. hade ni handlat hos dom från början kanske vi sluppit att se en nedläggningen av affären. Men visst, det är ju betydligt lättare att handla i Kalmar samt betydligt billigare, det går inte att komma ifrån. Så egentligen ska jag inte klaga, men jag kan inte låta bli.

Ibland önskar jag att storstadsbor fick känna på det vi på landsbygden får känna av nu. Världen är inte rättvis.

Jag tänker nu ikväll på alla gammla människor som kanske inte har en bil som kan ta sig kanske 4 mil för att få lite bröd och mjölk. Hur ska dom klara sig? Det kommer fan bli dyrare att handla på andra ställen nu, eftersom biljäveln tar så in i helvetes mycket bensin. Jag hoppas dom uppfinner bilar som går på vatten snart.

Nu kom jag väldigt långt ifrån ämnet. Hur som helst.

Länge Leve ICA Nära AlbyBoden

Kommentarer
Postat av: Stephanie

Jag måste bara ägna en engagerad kommentar till detta inlägg. Det är nämligen så typiskt bybor. De räknar med att affären ska finnas, trots att de inte handlar där, och när den lägger ner så är det fel. Det är ju för tusan ert eget fel. Börja handla där då, om ni vill ha kvar den! Gud, vad trött jag blir på kunskapslösa idioter. Jag tror till och med jag uppfann ett nytt ord nu. Kunskapslös. Då är man verkligen förlorad! He he.

2008-09-12 @ 20:25:01
URL: http://peffling.blogg.se/

Skriv vad du tycker om inlägget:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mailadress? (bara jag som ser den)

Har du någon blogg?

Vad ville du lille vän?

Trackback
RSS 2.0